Índex
- Normativa bàsica sobre avaluació
- L’avaluació basada en competències
- Resultats per domini (definició)
- Criteris de qualificació de l’assignatura de Tecnologies i Tecnologia de 4t
- Distribució de la qualificació
- Qualificació i escala de la competència
- Elements de l’avaluació directa
- Elements de l’avaluació indirecta
- Referents fonamentals (criteris) per a l’avaluació
Normativa bàsica
sobre avaluació
Ordre d’avaluació: Article
2
Criteris generals de
l’avaluació
- 1. L’avaluació del procés d’aprenentatge de l’alumnat d’educació secundària obligatòria ha de ser contínua i diferenciada segons les diverses matèries del currículum, s’ha de dur a terme en cadascun dels cursos de l’etapa i ha de tenir en compte el grau de desenvolupament i adquisició de les competències bàsiques i la consecució dels objectius per part de l’alumnat.
- 2. L’avaluació ha de tenir caràcter formatiu, regulador i orientatiu del procés educatiu per proporcionar informació al professorat, als alumnes i a les seves famílies. Ha de possibilitar la millora tant dels processos com dels resultats de la intervenció educativa.
- 3. El professorat ha d’avaluar l’aprenentatge de l’alumnat en els termes establerts en aquesta Ordre. També ha d’avaluar el procés d’ensenyament i la seva pràctica docent.
- 4. L’avaluació de cada matèria ha de ser realitzada pel professorat corresponent tenint en compte els diferents elements del currículum: objectius, competències bàsiques, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació de les matèries establerts en el Decret 73/2008, i concretats per a cada curs en les programacions didàctiques.
- 5. Els criteris d’avaluació de les diferents matèries són referent fonamental per valorar tant el grau d’adquisició de les competències bàsiques com el de consecució dels objectius.
- 6. L’equip docent de cada grup, constituït pel conjunt de professors que hi imparteixen docència i coordinat pel tutor o tutora, és el responsable de l’avaluació dels alumnes que l'integren. Actua de manera col·legiada al llarg del procés d’avaluació i en l’adopció de les decisions que en resulten.
- 7. Els centres han d’incloure en el seu Projecte educatiu els criteris generals de promoció i titulació als quals fan referència els articles 10 i 13 d’aquesta Ordre.
L’avaluació basada en competències a l’àrea de tecnologia
Les competències no poden ser mesurades sobre
la seva definició, ja que no indiquen temps, ni persona, per això es fa necessari obtenir una definició en
forma de resultats observables, que indiquin de forma clara que l’alumne/a “ho
fa” o “no ho fa”. Aquesta observació pot ser directa o indirecta.
L’observació directa és la més recomanable, a
més de productes finals pot incloure parts d’un procés.
L’observació indirecta es fa sobre resultats
de prova, aquesta ha d’estar construïda de forma que l’alumne identifiqui de forma
clara el context de la competència del que es vol avaluar.
Els resultats d'aprenentatge estan
relacionats amb el que l'estudiant està capacitat per fer en acabar una procés o activitat
d'aprenentatge. Tots els verbs ho són d'acció (verbs actius).
Resultats per domini i exemple d’aplicació.
1
Anàlisi dels tipus de resultats associats a la competència del domini
cognitiu (saber).
El domini inclou
a aquelles competències que, una vegada aconseguides, fan que l'alumne sigui
capaç de reproduir alguna cosa que ha estat après amb anterioritat. Aquest
domini conté aptituds i habilitats per usar-les com la competència de per resoldre problemes i les tècniques per
operar en la seva resolució.
Coneixement
El coneixement es pot definir com l'habilitat
per retrotraure a la memòria o recordar fets sense comprendre'ls
necessàriament.
- Identifica les eines de l’aula de tecnologia pel seu nom i funció i la seva pertinença a un grup concret, sense errors.
Comprensió
Es pot definir a la comprensió com
l'habilitat per comprendre i interpretar informació apresa.
- Classifica amb seguretat els materials segons el seu ús més habitual, seguint les instruccions d’un manual específic.
Aplicació
Es pot definir a l'aplicació com l’habilitat
per utilitzar material après en situacions noves, per exemple, treballar amb
idees i conceptes per solucionar problemes.
- Programa el seu treball seguint el procés de treball estudiat, utilitzant els models de forma adequada y completa.
Anàlisi
Es pot definir l'anàlisi com l'habilitat per
descompondre la informació en els seus components, per exemple, buscar
interrelacions i idees (en la comprensió d'estructures organitzacionals).
- Valora el resultat del seu treball relacionant-lo amb el procés seguit, mostrant una actitud critica.
Síntesis
Es pot definir a la síntesi com a l'habilitat
d'unir els diferents components.
- Explica el procés seguit per dur a terme el seu treball en la memòria del projecte, de forma clara i precisa.
Avaluació
Es pot definir a l'avaluació com a
l'habilitat de jutjar el valor dels elements per a propòsits específics.
- Qualifica el seu treball justificant el criteri expressat i raonant els elements positius i negatius.
2
Anàlisi del tipus de resultats associats a la competència del domini
afectiu (saber ser i estar)
Aquest domini està relacionat amb el component emocional de l'aprenentatge i varia des de la voluntat elemental per rebre informació a la d'integrar creences, idees i actituds.
Recepció
Això es refereix al desig, a la voluntat
d'obtenir informació. Per exemple, un individu es compromet per a un servei,
escolta amb respecte, se sensibilitza amb els problemes socials, etc.
- Accepta de bon grau les propostes dels seus companys, mostrant un nivell d’afectivitat adequada a cada situació.
Resposta
Això es refereix a la participació activa i
individual en el seu propi procés d'aprenentatge. Per exemple, demostra interès
en el tema, està dispost a donar una presentació, participa en discussions dins
de la classe, li encanta ajudar a uns altres, etc.
- Coopera en el treball en comú i segueix les pautes decidides pel grup de treball, mostrant una actitud constructiva.
Valoració
Varia des de la simple acceptació d'un valor
a l'acceptació d'un compromís. Per exemple, un individu creu en processos
democràtics, aprecia el rol de la ciència en la nostra vida quotidiana, es
preocupa pel benestar dels altres, comprèn les diferències culturals i
individuals, etc.
- Segueix les normes de comportament a l’aula de forma coherent amb els processos de convivència social democràtica.
Organització
Es refereix al procés pel qual cadascun passa
per conjuminar valors diferents, solucionar conflictes i començar a internalitzar
els valors. Per exemple, reconeix la necessitat per equiparar la llibertat i la
responsabilitat en una democràcia, es responsabilitza pel seu comportament,
accepta els estàndards ètic professional, adequa el comportament a un sistema de valors, etc.
- Segueix les normes de prevenció en totes les seves accions i avisa als demés dels perills inherents a determinats comportaments.
Caracterització
A aquesta altura l'individu posseeix un
sistema de valor relacionat a les seves creences, idees i actituds que controla
el seu comportament d'una manera previsible i consistent. Per exemple, desplega
confiança pròpia en treballar en forma independent, manifesta compromís
professional cap a la pràctica ètica, mostra que s'adapta bé en forma personal,
social i emocional, conserva bons hàbits de salut, etc.
- Manté un conversa amb els companys respectant les idees dels demés, expressant les seves de forma ordenada i sense imposicions.
Anàlisi dels tipus de resultats associats a la competència del domini
psicomotor (Saber fer)
El domini psicomotor ressalta principalment les destreses físiques que coordinen el cervell amb l'activitat muscular.
Imitació
És observar el comportament d'una altra
persona i imitar-ho. Aquesta és la primera etapa per aprendre una destresa complexa.
- Ajusta la seva resposta tècnica al que ha observat en el professor seguint els protocols que l’han indicat.
Manipulació
És l'habilitat de dur a terme certes accions
seguint instruccions i practicant destreses.
- Executa accions utilitzant les eines i les màquines seguint les instruccions sobre prevenció.
Precisió
És en aquest nivell que l'estudiant està
capacitat per dur a terme una tasca cometent encara errors petits; també
adquireix major precisió en absència de la font original.
- Porta a terme accions tècniques senzilles de forma autònoma, rectificant els erros comesos durant la tasca.
Articulació
És l'habilitat para coordinar una sèrie
d'accions combinant dues o més destreses. Es poden modificar els models per
certs requeriments o solucionar un problema.
- Dissenya i executa un procés projectant varies accions sobre un mateix objecte sense ajuda.
Naturalització
És desplegar un nivell avançat d'actuació en
forma natural (“sense pensar”). Les destreses es combinen, tenen una seqüència
i es duen a terme amb facilitat i en forma consistent.
- Executa tasques de forma autònoma superant les contingències que puguin sorgir.
Avaluació directa i avaluació indirecta
Elements de l’avaluació directa
1. Execució d’una tasca (observació del
procés).
- És la més
aconsellable font de recol·lecció d'evidències; ha de preferir-se cercar les
evidències que ocorren normalment com a resultat del treball escolar.
2. Producte escolar
- Esbrinant la
qualitat dels productes en el seu treball i en relació amb l'estàndard de la
competència, i són obtinguts a causa de l'acompliment de l’alumne. Inclou
l'elaboració de materials, productes finals, productes que serveixen de
consumibles a companys de treball dins del procés d’aprenentatge.
3. Ús del coneixement
- Participació en
petites recerques, en propostes experimentals i experiències acadèmiques excepcionals.
4. Altres
- Treballs
voluntaris.
Elements de l’avaluació indirecta
1
Entrevista oral
a)
Qüestions
relacionades sobre amb els treballs escolars.
b)
Procediments
per a realitzar la tasca escolar.
c)
Normes de
comportament a classe.
d)
Seguretat en
l’execució dels treballs.
e)
Formes
d'actuar davant esdeveniments inesperats.
f)
Formes en què
s’aplica el coneixement en l'acompliment.
g)
Les
característiques del seu treball escolar.
2
Qüestionaris escrits
a)
Coneixements de base
sobre el treball realitzat.
b)
Procediments per a
realitzar la tasca escolar.
c)
Temes de seguretat en el
treball.
d)
Impacte ambiental.
e)
Procediments tècnics o de
seguretat.
f)
Interpretació de sistemes
tècnic de complexitat variable segons el
curs.
3 Simulacions o simulacres.
- Quan s'han de recopilar evidències de fets inusuals o de tardana ocurrència o d'evidències que no es presenten amb una alta periodicitat.
Criteris generals per a l’avaluació
L’avaluació de les tecnologies i la tecnologia tindrà com a criteris generals :
El Dossier de Competències, on l’alumne col·loca i ordena el seu treball escolar, en aquest arxiu ha de constar tot el treball (activitats d’aprenentatge) realitzat durant el curs. L’alumne té l’obligació de conservar el dossier fins a final de curs i lliurar-lo sempre que ho sol·liciti el professor/a.
*Important. La no presentació del dossier implica la qualificació negativa en tots
els dominis.
b
El Projecte o projectes realitzats al llarg del curs.
c
La Documentació del projecte arxivada en el dossier de competències.
Les Normes de convivència i organització que són les normes fonamentals
de comportament i actuació en l’aula de tecnologia.
e
Las competències derivades dels objectius generals, que es poden
consultar en el document pertinent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada