PROJECTE
MAQUINA DE MUSICA 5N
2n ESO
Departament
de tecnologia
IES Guillem
Sagrera
Mapa de coneixements
del C.
*cercar en la
pàgina del mateix nom.
A)
Planificació
del projecte
·
Durada: 4
mesos.
·
Nivell
de complexitat: Els continguts de la
matèria previstos en el mapa de coneixement. El disseny i construcció d’una màquina basada en una necessitat
humana. El disseny d’una cadena cinemàtica simple.
·
Mitjans de
suport: Aula experimental de tecnologia, equipament per a la construcció de
prototips, audiovisuals, operadors tecnològics, materials diversos i semi
elaborats.
·
Abast físic:
Aula de tecnologia i les TICS.
·
Recolzament:
Materials propis i dossier de competències.
B)
Nivell
d'autonomia dels alumnes
·
Els
professors determinen activitats i productes seguint les normes de prevenció i
les variables del problema. Especialment cost i grandària.
·
També
controla el temps i la velocitat (avanç del projecte).
·
El professor
contempla l'opinió dels alumnes en el marc de les variables del problema
tecnològic.
B) Metes
(objectius d'aprenentatge)
1.
Definir les
propostes d'investigació com a comunes.
2.
Treballar
amb la majoria de continguts de la matèria de forma combinada.
3.
Cercar com
arribar al coneixement
4.
Estudiar el
problema
5.
Identificar
les fonts d'informació
6.
Treballar la
informació
7.
Definir els
resultats de la recerca
8.
Dissenyar
els productes del projecte d’acord amb
els contextos possibles i delimitats per les condicions i requisits del
problema.
9.
Identificar
la màquina com a un sistema tècnic de caràcter mecànic.
10.
Experimentar
amb els materials que s’utilitzen per a construir la màquina.
11.
Analitzar el
resultats del treball i prendre decisions adients..
12.
Descriure el
context i desenvolupament del procés. Materials del dossier de competències.
13.
Valorar
l'aportació a la societat del desenvolupament tecnològic.
14.
Identificar
les diverses formes d’aconseguir un resultat.
15.
Gaudir del
treball realitzat i el treball en equip.
16.
Desmitificar
les dificultats per treballar l’anticipació i l’esforç en comú..
Metes
(competències bàsiques)
COMPETÈNCIA
EN EL CONEIXEMENT I LA INTERACCIÓ AMB EL MÓN FÍSIC
|
Dimensions treballades en el projecte
|
Moure’s en
l’espai i resoldre situacions en què intervenen objectes i la seva posició.
|
|
|
Tenir
consciència i control del propi cos.
|
|
|
Valorar i
prendre decisions sobre el món físic.
|
|
|
Analitzar
la influència de les diferents activitats humanes sobre el món físic.
|
|
|
Analitzar
els hàbits de consum i la seva incidència en el medi.
|
|
|
Interpretar
la informació que es rep per predir i prendre decisions amb autonomia i
iniciativa personal.
|
|
|
Saber
aplicar els conceptes científics i tècnics i les teories científiques
bàsiques en àmbits i situacions de la vida diversos
|
|
|
Usar els
valors associats a la ciència i al desenvolupament tecnològic.
|
|
|
Valorar el
coneixement científic enfront d'altres formes de coneixement.
|
|
|
Reconèixer
les característiques de l’activitat investigadora i els seus límits.
|
|
|
Identificar
i plantejar problemes rellevants i formular preguntes.
|
|
|
Fer
observacions directes o indirectes, registrar-les i interpretar-les.
|
|
|
Localitzar,
obtenir, analitzar i representar informació qualitativa i quantitativa.
|
|
|
Plantejar
hipòtesis o solucions temptatives i dissenyar maneres de contrastar-les.
|
|
|
Utilitzar
models.
|
|
|
Fer
prediccions i inferències.
|
|
|
Obtenir,
interpretar i avaluar resultats.
|
|
|
Elaborar
conclusions basades en proves i comunicar-les en diversos contexts.
|
|
|
Planificar
i manejar solucions científiques i tècniques utilitzant criteris econòmics i
ecològics sostenibles per tal de satisfer les necessitats de la vida
quotidiana i del món laboral.
|
|
|
Valorar la
incidència de l’acció humana sobre l’ecosfera i utilitzar de forma
responsable els recursos naturals.
|
|
|
Percebre
les necessitats de les persones, de les organitzacions i del medi ambient.
|
|
TRACTAMENT
DE LA INFORMACIÓ I LA COMPETÈNCIA DIGITAL
|
|
Utilitzar
les tecnologies de la informació i de la comunicació com eina per organitzar
la informació, processar-la i orientar-la, per aconseguir objectius i
finalitats d’aprenentatge, de feina i d’oci prèviament establerts
|
|
|
Organitzar
la informació, relacionar-la, analitzar-la, sintetitzar-la i fer inferències
i deduccions de diferent nivell de complexitat
|
|
|
Comprendre
la informació, analitzar-la de forma crítica i reflexiva i integrar-la en els
esquemes previs de coneixement
|
|
|
Generar
produccions responsables i creatives
|
|
|
Treballar
en entorns col·laboratius ampliant els entorns de comunicació per participar
en comunitats d’aprenentatge formals i informals
|
|
|
Comunicar
la informació i els coneixements adquirits en diferents suports i emprant
recursos expressius que incorporin diferents llenguatges i tècniques
específiques, aprofitant les possibilitats que ofereixen les tecnologies de
la informació i la comunicació
|
|
COMPETÈNCIA
SOCIAL I CIUTADANA
|
|
Conèixer i
comprendre els valors en què es fonamenten els estats i les societats
democràtiques, els seus fonaments, modes d’organitzar-se i el seu
funcionament
|
|
|
Valorar
les diferències i reconèixer la igualtat entre els distints col·lectius, i en
particular entre homes i dones
|
|
|
Mostrar un
comportament coherent amb els valors democràtics.
|
|
|
Construir,
acceptar i practicar normes de convivència d’acord amb els valors democràtics
|
|
|
Exercitar
els drets i els deures cívics, les llibertats i les responsabilitats
|
|
|
Responsabilitzar-se
de les eleccions i decisions adoptades
|
|
|
Actuar amb
criteri propi mantenint una actitud constructiva, solidaria i responsable
|
|
|
Practicar
el diàleg i la negociació per arribar a acords com a forma de resoldre els
conflictes, tant en l’àmbit personal com en el social
|
|
|
Saber
comunicar-se en distints contextos, expressar les idees pròpies i escoltar
les dels altres
|
|
|
enir
consciència dels propis pensaments, valors, sentiments, emocions i accions,
controlar-los i autorregular-los
|
|
|
Ser
conscient dels valors de l’entorn, avaluar-los i reconstruir-los afectivament
i racionalment per crear un sistema de valors propi
|
|
|
Construir
un sistema de valors propi i comportar-se amb coherència amb ell per
enfrontar-se a una decisió o un conflicte
|
|
|
Entendre
que les posicions personals no són ètiques si no estan basades en el respecte
als principis i valors universals
|
|
|
Saber
posar-se al lloc dels altres i comprendre el seu punt de vista
|
|
|
Saber que
els conflictes de valors i interessos formen part de la convivència
|
|
|
Resoldre
els conflictes amb actitud constructiva
|
|
|
Prendre
decisions amb autonomia usant una escala de valors construïda amb reflexió
crítica i el diàleg
|
|
|
Prendre
decisions en els distints nivells de la vida comunitària valorant
conjuntament els interessos individuals i els del grup
|
|
AUTONOMIA
I INICIATIVA PERSONAL
|
|
Adquirir
confiança en un mateix i autoestima
|
|
|
Exercir
l’autocrítica i el control emocional
|
|
|
Aprendre
dels errors
|
|
|
Tenir
capacitat d’escollir, de calcular i assumir riscos i d’afrontar problemes
|
|
|
Tenir una
actitud positiva cap al canvi i la innovació i entendre aquests canvis com a
oportunitats, amb capacitat d’adaptar-s’hi de manera crítica i constructiva
|
|
|
Conèixer
les fases de desenvolupament d’un projecte: planificar, prendre decisions,
actuar, avaluar el que s’ha fet i autoavaluar-se, extreure conclusions i
valorar les possibilitats de millora
|
|
|
Ser capaç
d’imaginar, emprendre, desenvolupar i avaluar accions o projectes individuals
o col·lectius
|
|
|
Escollir
amb criteri propi i desenvolupar les opcions i plans personals i
responsabilitzar-se’n, tant en l’àmbit personal, com socials i laboral
|
|
|
Analitzar
possibilitats i limitacions pròpies i dels projectes
|
|
|
Afrontar
problemes, trobar solucions i dur-les a la pràctica
|
|
|
Tenir una
visió estratègica dels reptes i les oportunitats
|
|
|
Identificar
i assolir objectius
|
|
|
Mantenir
la motivació per aconseguir l’èxit
|
|
|
Conèixer,
respectar i complir les normes de seguretat i manteniment
|
|
|
Posar en
relació l’oferta acadèmica, laboral o d’oci disponible, amb les capacitats,
les expectatives i els projectes personals
|
|
|
Relacionar-se,
cooperar i treballar en equip de manera cooperativa i flexible
|
|
|
Saber
posar-se al lloc de l’altre, dialogar i negociar
|
|
|
Saber
organitzar el temps i les tasques
|
|
|
Comunicar
als altres les pròpies idees i decisions així com valorar les idees dels
altres
|
|
|
Afirmar i
defensar els drets propis i dels altres
|
|
COMPETÈNCIA
MATEMÀTICA
|
|
Seguir
processos de pensament (inductiu, deductiu ...).
|
|
|
Aplicar
procediments i elements de la lògica per identificar la validesa dels
raonaments, així com valorar el grau de certesa associat als resultats que en
deriven.
|
|
|
Crear,
expressar i comunicar argumentacions matemàtiques, seguir i comprendre
cadenes argumentals, identificant-ne les idees fonamentals.
|
|
|
Estimar,
jutjar i comunicar la lògica i la validesa d’argumentacions.
|
|
|
Demostrar
una disposició favorable i de progressiva seguretat i confiança cap a la
informació i les situacions que contenen elements o suports matemàtics.
|
|
|
Interpretar
i expressar amb claredat i precisió informacions que contenen elements
matemàtics, dades i expressions matemàtiques.
|
|
|
Expressar-se
i comunicar-se en el llenguatge matemàtic oralment i per escrit, incorporar-lo
a l’expressió habitual i fer-ne un ús precís.
|
|
|
Traduir
del llenguatge natural al llenguatge simbòlic/formal, i entendre les relacions entre un i altre.
|
|
|
Descodificar,
codificar, traduir, interpretar, distingir i comunicar diverses formes de representació
d’objectes i situacions matemàtiques.
|
|
|
Seleccionar
tècniques adequades per representar i interpretar la realitat segons les
situacions i els objectius.
|
|
|
Comprendre
les interrelacions existents entre les diverses representacions.
|
|
|
Interpretar
models matemàtics en funció de la realitat.
|
|
|
Identificar
situacions i traduir-les a estructures matemàtiques.
|
|
|
Fer feina
amb models matemàtics.
|
|
|
Identificar
situacions quotidianes i del món laboral que poden resoldre’s utilitzant els
elements i raonaments matemàtics.
|
|
|
Planificar
i aplicar estratègies de resolució de problemes a situacions de la vida
quotidiana i del món laboral.
|
|
|
Utilitzar
els elements i raonaments matemàtics per prendre decisions en situacions
quotidianes i del món laboral de distint nivell de complexitat.
|
|
|
Plantejar,
formular i definir diversos tipus de problemes matemàtics i resoldre’ls de
diverses maneres.
|
|
|
Comunicar
el plantejament d’un problema, els processos seguits en la seva resolució i
els resultats obtinguts.
|
|
|
Integrar
el coneixement matemàtic amb altres tipus de coneixement per comprendre i
resoldre situacions.
|
|
|
Valorar la
resolució de situacions basada en el respecte i el gust per la certesa i en base al raonament.
|
|
|
Saber
utilitzar les tècniques i els procediments matemàtics bàsics per comptar,
operar, mesurar, situar-se a l’espai i organitzar i analitzar dades.
|
|
|
Conèixer i
saber emprar materials i eines de suport (calculadores, recursos TIC, ...)
per contribuir a la realització de l’activitat matemàtica i entendre les
seves limitacions.
|
|
LA
COMPETÈNCIA PER APRENDRE A APRENDRE
|
|
Ser
conscient de les capacitats que prenen part en l’aprenentatge
|
|
|
Ser
conscient dels processos i de les estratègies necessàries per desenvolupar
les pròpies possibilitats
|
|
|
Ser
conscient d’allò que se sap i del que cal aprendre
|
|
|
Tenir
confiança en si mateix i perspectives d’èxit
|
|
|
Tenir
voluntat per superar els obstacles i per afrontar nous reptes d’aprenentatge
|
|
|
Plantejar-se
fites assolibles a curt, mig i llarg termini, i acomplir-les
|
|
|
Elevar els
objectius d’aprenentatge de forma progressiva i realista
|
|
|
Acceptar
els errors i aprendre d’ells
|
|
|
Manifestar
interès per aprendre
|
|
|
Desenvolupar estratègies que
facilitin la comprensió, l’expressió, l’atenció, la concentració, la
memorització, el raonament i la motivació
|
|
|
Desenvolupar hàbits d’esforç i responsabilitat en la feina
|
|
|
Emprar les estratègies d’aprenentatge i d’estudi de manera cada cop més
autònoma
|
|
|
Utilitzar diverses habilitats per obtenir informació i transformar-la
en coneixement propi
|
|
|
Mostrar curiositat per plantejar-se interrogants
|
|
|
Identificar i manejar la diversitat de respostes possibles davant una
mateixa situació o problema
|
|
|
Aplicar els nous coneixements i capacitats a situacions semblants i
contextos diversos
|
|
|
Generalitzar i extrapolar aprenentatges
|
|
|
Aprendre de i amb els altres
|
|
|
Relacionar els continguts que s’han d’aprendre amb els aprenentatges
previs i amb l’experiència personal
|
|
|
Ser capaç d’autoavaluar-se i d’autoregular-se
|
|
|
Analitzar situacions problemàtiques establint relacions de
causa-efecte, cercant alternatives i prenent decisions
|
|
|
Planificar les passes a seguir en la resolució de problemes i en el
treball per projectes
|
|
|
Planificar i organitzar les activitats i el temps de forma efectiva
|
|
|
Seleccionar i organitzar la informació i integrar-la a través de
resums, esquemes, mapes conceptuals...
|
|
|
Registrar sistemàticament fets i relacions
|
|
|
Emprar tècniques i hàbits de treball individual i cooperatiu
|
|
|
Manifestar interès per la feina ben feta
|
|
|
Revisar els treballs per millorar-los
|
|
|
Presentar els treballs amb cura i ordre
|
|
|
Saber administrar l’esforç
|
|
Continguts derivats
de les competències bàsiques i de la proposta curricular.
(Treballem això per aconseguir les competències incloses
en els objectius d'aprenentatge i les competències bàsiques)
1.
Identificació
del rol en el treball en equip.
2.
Confecció de
les propostes d'investigació.
3.
Acceptació
de la presa de decisions col·lectives.
4.
Identificació
del camí com arribar al coneixement.
5.
Relació
entre la ciència que explica el fenomen físic i social i la recerca que volem
fer.
6.
Identificació
de les variables del problema.
7.
Experimentar
amb mapes conceptuals.
8.
Distinció de
les diverses fonts d'informació.
9.
Identificació
d'on trobar el coneixement.
10.
Treball amb
la informació.
11.
Experimentació
de l'observació, mirar amb atenció i descripció del que observam.
12.
Selecció de la informació útil per a la
finalitat del nostre treball.
13.
Identificació
dels resultats de la recerca.
14.
Interpretació
del coneixement que dona resposta al problema.
15.
Anàlisi d’una
cadena cinemàtica senzilla.
16.
Confecció
dels productes. Les maquetes, dibuixos,
escrits formals, i gràfics.
17.
Anàlisi de
l'estructura de la màquina.
18.
Identificació
de la premissa bàsica.
19.
Anàlisi del
funcionament i les característiques d’un mecanisme bàsic.
20.
Interpretació
del funcionament i característiques de la palanca.
21.
Interpretació
dels rols propis del procés tecnològic.
22.
Identificació
de la situació de treball experimental.
23.
Observació
dels dibuixos tècnics i dels elements gràfics que permeten identificar les
parts i el conjunt de la màquina.
24.
Interpretació
de dibuixos tècnics per a la construcció d’objectes.
25.
Identificació
del prototip i la seva funció experimental.
26.
Planificació
del procés de treball.
27.
Seguiment de
les normes de prevenció en l’execució dels treballs tècnics.
28.
Modificació
de les formes dels objectes amb l’ajuda de màquines i eines.
29.
Maneig de màquines
i eines.
30.
Col·laboració
31.
Muntatge de
les peces d’un mecanisme senzill.
32.
Identificació
de les diferents formes d’unió de dues o
més peces.
33.
Anotació de
les peces pel seu nom tècnic.
34.
Elaboració
de llistes de materials.
35.
Interpretació
del valor de la qualitat en el procés tecnològic.
36.
Identificació
del moviments de la màquina.
37.
Observació
del comportament de diversos materials.
38.
Mesura i
control dels objectes en construcció i construïts.
39.
Interpretació
dels resultats d’acord amb el disseny inicial.
40.
Reflexió sobre
els resultats orientada a la millora.
41.
Avaluació
del resultat del treball.
42.
Interpretació
de les aportacions fetes per cada un dels membres de l’equip.
43.
Elaboració
del dossier final del projecte.
C. Resultats
esperats. Criteris d'avaluació.
Al
finalitzar el projecte l'alumne a de ser competent en:
1)
Identificar les diverses propostes d'investigació
utilitzades com a resultat de la presa
de decisions col·lectives.
2)
Descriure
com arribar al coneixement a traves de les diverses formes com ens
presenta la cultura i la recerca.
3)
Identificar les
variables del problema sobre las que ha
de cercar informació.
4)
Escollir les
fonts d'informació, on trobar el coneixement per resoldre el problema.
5)
Treballar
informacions senzilles. Mirar, observar, destriar la informació.
6)
Identificar
els resultats de la recerca en forma de productes que són la solució al
problema plantejat al principi.
7)
Raonar sobre
el coneixement que dona resposta al problema.
8)
Treballar
els productes en forma de maquetes,
dibuixos, escrits, ...
9)
Construir
una màquina senzilla que incorpori algun mecanisme bàsic.
10)
Elaborar de
forma autònoma objectes amb una finalitat determinada.
11)
Escollir el
procés més adequat per a realitzar un treball.
12)
Seguir les
normes de convivència en el context previst.
13)
Aplicar les
normes de prevenció sempre.
14)
Identificar
l'estructura de la màquina construïda.
15)
Identificar
la cadena cinemàtica de la màquina construïda.
16)
Identificar
la influència de la tecnologia i la tècnica en la construcció d’objectes.
17)
Elaborar un
dossier que incorpori tots els treballs en la seva totalitat explicant el procés
seguit.
18)
Executar les
accions tècniques de forma sostenible.
19)
Treballar en
equip de forma coherent i responsable.
D. Preguntes
guia
1.
Què és una màquina?
2.
Com
dissenyar una màquina?
3.
Com estudiar
les màquines?.
4.
Perquè
serveix el projecte?
5.
Que vol dir
cercar la solució a un problema?
6.
Que és un
problema en tecnologia?
7.
Quin
problema hem de resoldre amb el projecte’?
8.
Com podem
saber coses sobre les màquines?
9.
La cadena
cinemàtica de les màquines?
10. Què són les màquines simples?
11. Què és una necessitat?
12. Qui és l’usuari de l’objecte tecnològic?
13. Quin rol jugues en el procés tecnològic?
14. Quins materials poden utilitzar?
15. Què és un prototip?
16. Què és el bastidor d’una màquina?
17. I la cadena cinemàtica?
18. Quina funció té el dibuix tècnic?
19. Quins límits ètics i morals té la tecnologia?
20. Hi ha altres límits?
21. Què és un sistema tècnic?
F) Productes
(Treballant
els continguts, els alumnes desenvoluparan productes observables)
1.
Mapes
conceptuals gràfics i escrits
2.
Dossiers
d'informació
3.
Dibuixos tècnics.
4.
Processos de
treball.
5.
Diari de seguiment.
6.
Llistats de
materials.
7.
El prototip
d’una màquina.
8.
Un dossier
de competències.
9.
Qüestionaris
sobre el context del projecte.
10. Documents de valoració.
G)
Activitats d'aprenentatge
1.
Debats i
col·loquis sobre les preguntes
2.
Disseny o
estudi del prototip.
3.
Anàlisi d’objectes
i sistemes tècnics.
4.
Dibuix de
les peces.
5.
Elaboració
dels processos de treball.
6.
Construcció
de les peces de la màquina.
7.
Muntatge de
la màquina.
8.
Assaig de
funcionament.
9.
Acabats de
la màquina.
10. Elaboració de documentació.
11. Presentació del treballs.
H)
Activitats d'avaluació i seguiment
Les
activitats d'avaluació formen part del procés d'aprenentatge i tant al final
com el seguiment és faran sobre la base
de les qüestions següents
1.
La
participació en els debats
2.
La
participació en les activitats més procedimentals
3.
Les
aportacions individuals en tots els àmbits de desenvolupament
4.
Els
productes elaborats
5.
El
vocabulari del projecte
6.
La
creativitat en els productes
7.
El respecte
per els materials utilitzats
8.
La
sensibilitat sobre el que ens aporta la
informació
9.
El respecte
per el treball dels altres
10. La sostenibilitat en les accions.
I.
Metodologia
(Ambient d'aprenentatge)
1.
Treure el
projecte de l'ambient normal de classe.
2.
Incorporar a
l'aula els elements del context del projecte.
3.
Assegurar el
treball individual especialment pel que fa a la participació oral en els debats
i col·loquis.
4.
Creació de
grups d'acord amb les característiques dels alumnes i el treball a realitzar
5.
Assegurar el
procés que va de la reflexió a l’acció
6.
Treballar la
prevenció i l’estalvi coma eixos transversals
Joan Estaràs Fernández
Cap de
departament de l’IES Guillem Sagrera
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada