> Programació del projecte













PROJECTE MAQUINA DE MUSICA 5N







2n ESO

Departament de tecnologia
IES Guillem Sagrera

Mapa de coneixements del C.


*cercar en la pàgina del mateix nom.

A)     Planificació del projecte

·         Durada: 4 mesos.
·         Nivell de  complexitat: Els continguts de la matèria previstos en el mapa de coneixement. El disseny i construcció  d’una màquina basada en una necessitat humana. El disseny d’una cadena cinemàtica simple.
·         Mitjans de suport: Aula experimental de tecnologia, equipament per a la construcció de prototips, audiovisuals, operadors tecnològics, materials diversos i semi elaborats.
·         Abast físic: Aula de tecnologia i les TICS.
·         Recolzament: Materials propis i dossier de competències.


B)     Nivell d'autonomia dels alumnes

·         Els professors determinen activitats i productes seguint les normes de prevenció i les variables del problema. Especialment cost i grandària.
·         També controla el temps i la velocitat (avanç del projecte).
·         El professor contempla l'opinió dels alumnes en el marc de les variables del problema tecnològic.

B) Metes (objectius d'aprenentatge)

1.        Definir les propostes d'investigació com a comunes.
2.        Treballar amb la majoria de continguts de la matèria de forma combinada.
3.        Cercar com arribar al coneixement
4.        Estudiar el problema
5.        Identificar les fonts d'informació
6.        Treballar la informació
7.        Definir els resultats de la recerca
8.        Dissenyar els  productes del projecte d’acord amb els contextos possibles i delimitats per les condicions i requisits del problema.
9.        Identificar la màquina com a un sistema tècnic de caràcter mecànic.
10.    Experimentar amb els materials que s’utilitzen per a construir la màquina.
11.    Analitzar el resultats del treball i prendre decisions adients..
12.    Descriure el context i desenvolupament del procés. Materials del dossier de competències.
13.    Valorar l'aportació a la societat del desenvolupament tecnològic.
14.    Identificar les diverses formes d’aconseguir un resultat.
15.    Gaudir del treball realitzat i el treball en equip.
16.    Desmitificar les dificultats per treballar l’anticipació i l’esforç en comú..

Metes (competències bàsiques)

COMPETÈNCIA EN EL CONEIXEMENT I LA INTERACCIÓ AMB EL MÓN FÍSIC
Dimensions treballades en el projecte

Moure’s en l’espai i resoldre situacions en què intervenen objectes i la seva posició.


Tenir consciència i control del propi cos.


Valorar i prendre decisions sobre el món físic.


Analitzar la influència de les diferents activitats humanes sobre el món físic.


Analitzar els hàbits de consum i la seva incidència en el medi.


Interpretar la informació que es rep per predir i prendre decisions amb autonomia i iniciativa personal.


Saber aplicar els conceptes científics i tècnics i les teories científiques bàsiques en àmbits i situacions de la vida diversos


Usar els valors associats a la ciència i al desenvolupament tecnològic.


Valorar el coneixement científic enfront d'altres formes de coneixement.


Reconèixer les característiques de l’activitat investigadora i els seus límits.


Identificar i plantejar problemes rellevants i formular preguntes.


Fer observacions directes o indirectes, registrar-les i interpretar-les.


Localitzar, obtenir, analitzar i representar informació qualitativa i quantitativa.


Plantejar hipòtesis o solucions temptatives i dissenyar maneres de contrastar-les.


Utilitzar models.


Fer prediccions i inferències.


Obtenir, interpretar i avaluar resultats.


Elaborar conclusions basades en proves i comunicar-les en diversos contexts.


Planificar i manejar solucions científiques i tècniques utilitzant criteris econòmics i ecològics sostenibles per tal de satisfer les necessitats de la vida quotidiana i del món laboral.


Valorar la incidència de l’acció humana sobre l’ecosfera i utilitzar de forma responsable els recursos naturals.


Percebre les necessitats de les persones, de les organitzacions i del medi ambient.


TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I LA COMPETÈNCIA DIGITAL


Utilitzar les tecnologies de la informació i de la comunicació com eina per organitzar la informació, processar-la i orientar-la, per aconseguir objectius i finalitats d’aprenentatge, de feina i d’oci prèviament establerts


Organitzar la informació, relacionar-la, analitzar-la, sintetitzar-la i fer inferències i deduccions de diferent nivell de complexitat


Comprendre la informació, analitzar-la de forma crítica i reflexiva i integrar-la en els esquemes previs de coneixement


Generar produccions responsables i creatives


Treballar en entorns col·laboratius ampliant els entorns de comunicació per participar en comunitats d’aprenentatge formals i informals


Comunicar la informació i els coneixements adquirits en diferents suports i emprant recursos expressius que incorporin diferents llenguatges i tècniques específiques, aprofitant les possibilitats que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació


COMPETÈNCIA SOCIAL I CIUTADANA


Conèixer i comprendre els valors en què es fonamenten els estats i les societats democràtiques, els seus fonaments, modes d’organitzar-se i el seu funcionament


Valorar les diferències i reconèixer la igualtat entre els distints col·lectius, i en particular entre homes i dones


Mostrar un comportament coherent amb els valors democràtics.


Construir, acceptar i practicar normes de convivència d’acord amb els valors democràtics


Exercitar els drets i els deures cívics, les llibertats i les responsabilitats


Responsabilitzar-se de les eleccions i decisions adoptades


Actuar amb criteri propi mantenint una actitud constructiva, solidaria i responsable


Practicar el diàleg i la negociació per arribar a acords com a forma de resoldre els conflictes, tant en l’àmbit personal com en el social


Saber comunicar-se en distints contextos, expressar les idees pròpies i escoltar les dels altres


enir consciència dels propis pensaments, valors, sentiments, emocions i accions, controlar-los i autorregular-los


Ser conscient dels valors de l’entorn, avaluar-los i reconstruir-los afectivament i racionalment per crear un sistema de valors propi


Construir un sistema de valors propi i comportar-se amb coherència amb ell per enfrontar-se a una decisió o un conflicte


Entendre que les posicions personals no són ètiques si no estan basades en el respecte als principis i valors universals


Saber posar-se al lloc dels altres i comprendre el seu punt de vista


Saber que els conflictes de valors i interessos formen part de la convivència


Resoldre els conflictes amb actitud constructiva


Prendre decisions amb autonomia usant una escala de valors construïda amb reflexió crítica i el diàleg


Prendre decisions en els distints nivells de la vida comunitària valorant conjuntament els interessos individuals i els del grup


AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL


Adquirir confiança en un mateix i autoestima


Exercir l’autocrítica i el control emocional


Aprendre dels errors


Tenir capacitat d’escollir, de calcular i assumir riscos i d’afrontar problemes


Tenir una actitud positiva cap al canvi i la innovació i entendre aquests canvis com a oportunitats, amb capacitat d’adaptar-s’hi de manera crítica i constructiva


Conèixer les fases de desenvolupament d’un projecte: planificar, prendre decisions, actuar, avaluar el que s’ha fet i autoavaluar-se, extreure conclusions i valorar les possibilitats de millora


Ser capaç d’imaginar, emprendre, desenvolupar i avaluar accions o projectes individuals o col·lectius


Escollir amb criteri propi i desenvolupar les opcions i plans personals i responsabilitzar-se’n, tant en l’àmbit personal, com socials i laboral


Analitzar possibilitats i limitacions pròpies i dels projectes


Afrontar problemes, trobar solucions i dur-les a la pràctica


Tenir una visió estratègica dels reptes i les oportunitats


Identificar i assolir objectius


Mantenir la motivació per aconseguir l’èxit


Conèixer, respectar i complir les normes de seguretat i manteniment


Posar en relació l’oferta acadèmica, laboral o d’oci disponible, amb les capacitats, les expectatives i els projectes personals


Relacionar-se, cooperar i treballar en equip de manera cooperativa i flexible


Saber posar-se al lloc de l’altre, dialogar i negociar


Saber organitzar el temps i les tasques


Comunicar als altres les pròpies idees i decisions així com valorar les idees dels altres


Afirmar i defensar els drets propis i dels altres


COMPETÈNCIA MATEMÀTICA


Seguir processos de pensament (inductiu, deductiu ...).


Aplicar procediments i elements de la lògica per identificar la validesa dels raonaments, així com valorar el grau de certesa associat als resultats que en deriven.


Crear, expressar i comunicar argumentacions matemàtiques, seguir i comprendre cadenes argumentals, identificant-ne les idees fonamentals.


Estimar, jutjar i comunicar la lògica i la validesa d’argumentacions.


Demostrar una disposició favorable i de progressiva seguretat i confiança cap a la informació i les situacions que contenen elements o suports matemàtics.


Interpretar i expressar amb claredat i precisió informacions que contenen elements matemàtics, dades i expressions matemàtiques.


Expressar-se i comunicar-se en el llenguatge matemàtic oralment i per escrit, incorporar-lo a l’expressió habitual i fer-ne un ús precís.


Traduir del llenguatge natural al llenguatge simbòlic/formal, i entendre les  relacions entre un i altre.


Descodificar, codificar, traduir, interpretar, distingir i comunicar diverses formes de representació d’objectes i situacions matemàtiques.


Seleccionar tècniques adequades per representar i interpretar la realitat segons les situacions i els objectius.


Comprendre les interrelacions existents entre les diverses representacions.


Interpretar models matemàtics en funció de la realitat.


Identificar situacions i traduir-les a estructures matemàtiques.


Fer feina amb models matemàtics.


Identificar situacions quotidianes i del món laboral que poden resoldre’s utilitzant els elements i raonaments matemàtics.


Planificar i aplicar estratègies de resolució de problemes a situacions de la vida quotidiana i del món laboral.


Utilitzar els elements i raonaments matemàtics per prendre decisions en situacions quotidianes i del món laboral de distint nivell de complexitat.


Plantejar, formular i definir diversos tipus de problemes matemàtics i resoldre’ls de diverses maneres.


Comunicar el plantejament d’un problema, els processos seguits en la seva resolució i els resultats obtinguts.


Integrar el coneixement matemàtic amb altres tipus de coneixement per comprendre i resoldre situacions.


Valorar la resolució de situacions basada en el respecte i el gust per la certesa i  en base al raonament.


Saber utilitzar les tècniques i els procediments matemàtics bàsics per comptar, operar, mesurar, situar-se a l’espai i organitzar i analitzar dades.


Conèixer i saber emprar materials i eines de suport (calculadores, recursos TIC, ...) per contribuir a la realització de l’activitat matemàtica i entendre les seves limitacions.


LA COMPETÈNCIA PER APRENDRE A  APRENDRE


Ser conscient de les capacitats que prenen part en l’aprenentatge


Ser conscient dels processos i de les estratègies necessàries per desenvolupar les pròpies possibilitats


Ser conscient d’allò que se sap i del que cal aprendre


Tenir confiança en si mateix i perspectives d’èxit


Tenir voluntat per superar els obstacles i per afrontar nous reptes d’aprenentatge


Plantejar-se fites assolibles a curt, mig i llarg termini, i acomplir-les


Elevar els objectius d’aprenentatge de forma progressiva i realista


Acceptar els errors i aprendre d’ells


Manifestar interès per aprendre


Desenvolupar estratègies   que facilitin la comprensió, l’expressió, l’atenció, la concentració, la memorització, el raonament i la motivació


Desenvolupar hàbits d’esforç i responsabilitat en la feina


Emprar les estratègies d’aprenentatge i d’estudi de manera cada cop més autònoma


Utilitzar diverses habilitats per obtenir informació i transformar-la en coneixement propi


Mostrar curiositat per plantejar-se interrogants


Identificar i manejar la diversitat de respostes possibles davant una mateixa situació o problema


Aplicar els nous coneixements i capacitats a situacions semblants i contextos diversos


Generalitzar i extrapolar aprenentatges


Aprendre de i amb els altres


Relacionar els continguts que s’han d’aprendre amb els aprenentatges previs i amb l’experiència personal


Ser capaç d’autoavaluar-se i d’autoregular-se


Analitzar situacions problemàtiques establint relacions de causa-efecte, cercant alternatives i prenent decisions


Planificar les passes a seguir en la resolució de problemes i en el treball per projectes


Planificar i organitzar les activitats i el temps de forma efectiva


Seleccionar i organitzar la informació i integrar-la a través de resums, esquemes, mapes conceptuals...


Registrar sistemàticament fets i relacions


Emprar tècniques i hàbits de treball individual i cooperatiu


Manifestar interès per la feina ben feta


Revisar els treballs per millorar-los


Presentar els treballs amb cura i ordre


Saber administrar l’esforç


Continguts derivats de les competències bàsiques i de la proposta curricular.
(Treballem  això per aconseguir les competències incloses en els objectius d'aprenentatge i les competències bàsiques)

1.        Identificació del rol en el treball en equip.
2.        Confecció de les propostes d'investigació.
3.        Acceptació de la presa de decisions col·lectives.
4.        Identificació del camí com arribar al coneixement.
5.        Relació entre la ciència que explica el fenomen físic i social i la recerca que volem fer.
6.        Identificació de les variables del  problema.
7.        Experimentar amb mapes conceptuals.
8.        Distinció de les diverses  fonts d'informació.
9.        Identificació d'on trobar el coneixement.
10.    Treball amb la informació.
11.    Experimentació de l'observació, mirar amb atenció i descripció del que observam.
12.     Selecció de la informació útil per a la finalitat del nostre treball.
13.    Identificació dels resultats de la recerca.
14.    Interpretació del coneixement que dona resposta al problema.
15.    Anàlisi d’una cadena cinemàtica senzilla.
16.    Confecció dels  productes. Les maquetes, dibuixos, escrits formals, i gràfics.
17.    Anàlisi de l'estructura de la màquina.
18.    Identificació de la premissa bàsica.
19.    Anàlisi del funcionament i les característiques d’un mecanisme bàsic.
20.    Interpretació del funcionament i característiques de la palanca.
21.    Interpretació dels rols propis del procés tecnològic.
22.    Identificació de la situació  de treball experimental.
23.    Observació dels dibuixos tècnics i dels elements gràfics que permeten identificar les parts i el conjunt de la màquina.
24.    Interpretació de dibuixos tècnics per a la construcció d’objectes.
25.    Identificació del prototip i la seva funció experimental.
26.    Planificació del procés de treball.
27.    Seguiment de les normes de prevenció en l’execució dels treballs tècnics.
28.    Modificació de les formes dels objectes amb l’ajuda de màquines i eines.
29.    Maneig de màquines i eines.
30.    Col·laboració  
31.    Muntatge de les peces d’un mecanisme senzill.
32.    Identificació de  les diferents formes d’unió de dues o més peces.
33.    Anotació de les peces pel seu nom tècnic.
34.    Elaboració de llistes de materials.
35.    Interpretació del valor de la qualitat  en el procés tecnològic.
36.    Identificació del moviments de la màquina.
37.    Observació del comportament de diversos materials.
38.    Mesura i control dels objectes en construcció i construïts.
39.    Interpretació dels resultats d’acord amb el disseny inicial.
40.    Reflexió sobre els  resultats orientada a la millora.
41.    Avaluació del resultat del treball.
42.    Interpretació de les aportacions fetes per cada un dels membres de l’equip.
43.    Elaboració del dossier final del projecte.

C. Resultats esperats. Criteris  d'avaluació.

Al finalitzar el projecte l'alumne a de ser competent en:

1)        Identificar  les diverses propostes d'investigació utilitzades com a resultat de  la presa de decisions col·lectives.
2)        Descriure com arribar al coneixement a traves de les diverses formes com ens presenta  la cultura i la recerca.
3)        Identificar les variables del  problema sobre las que ha de cercar informació.
4)        Escollir les fonts d'informació, on trobar el coneixement per resoldre el problema.
5)        Treballar informacions senzilles. Mirar, observar, destriar la informació.
6)        Identificar els resultats de la recerca en forma de productes que són la solució al problema plantejat al principi.
7)        Raonar sobre el coneixement que dona resposta al problema.
8)        Treballar els  productes en forma de maquetes, dibuixos, escrits, ...
9)        Construir una màquina senzilla que incorpori algun mecanisme bàsic.
10)    Elaborar de forma autònoma objectes amb una finalitat determinada.
11)    Escollir el procés més adequat per a realitzar un treball.
12)    Seguir les normes de convivència en el context previst.
13)    Aplicar les normes de prevenció sempre.
14)    Identificar l'estructura  de la màquina construïda.
15)    Identificar la cadena cinemàtica de la màquina construïda.
16)    Identificar la influència de la tecnologia i la tècnica en la construcció d’objectes.
17)    Elaborar un dossier que incorpori tots els treballs en la seva totalitat explicant el procés seguit.
18)    Executar les accions tècniques de forma sostenible.
19)    Treballar en equip de forma coherent i responsable.

D. Preguntes guia

1.        Què és una màquina?
2.        Com dissenyar una màquina?
3.        Com estudiar les màquines?.
4.        Perquè serveix el projecte?
5.        Que vol dir cercar la solució a un problema?
6.        Que és un problema en tecnologia?
7.        Quin problema hem de resoldre amb el projecte’?
8.        Com podem saber coses sobre les màquines?
9.        La cadena cinemàtica de les màquines?
10.      Què són les màquines simples?
11.      Què és una necessitat?
12.      Qui és l’usuari de l’objecte tecnològic?
13.      Quin rol jugues en el procés tecnològic?
14.      Quins materials poden utilitzar?
15.      Què és un prototip?
16.      Què és el bastidor d’una màquina?
17.      I la cadena cinemàtica?
18.      Quina funció té el dibuix tècnic?
19.      Quins límits ètics i morals té la tecnologia?
20.      Hi ha altres límits?
21.      Què és un sistema tècnic?

F) Productes
(Treballant els continguts, els alumnes desenvoluparan productes observables)

1.        Mapes conceptuals gràfics i escrits
2.        Dossiers d'informació
3.        Dibuixos tècnics.
4.        Processos de treball.
5.        Diari  de seguiment.
6.        Llistats de materials.
7.        El prototip d’una màquina.
8.        Un dossier de competències.
9.        Qüestionaris sobre el context del projecte.
10.      Documents de valoració.

G) Activitats d'aprenentatge

1.        Debats i col·loquis sobre les preguntes
2.        Disseny o estudi del prototip.
3.        Anàlisi d’objectes i sistemes tècnics.
4.        Dibuix de les peces.
5.        Elaboració dels processos de treball.
6.        Construcció de les peces de la màquina.
7.        Muntatge de la màquina.
8.        Assaig de funcionament.
9.        Acabats de la màquina.
10.      Elaboració de documentació.
11.      Presentació del treballs.

H) Activitats d'avaluació i seguiment

Les activitats d'avaluació formen part del procés d'aprenentatge i tant al final com el  seguiment és faran sobre la base de les qüestions següents
1.        La participació en els debats
2.        La participació en les activitats més procedimentals
3.        Les aportacions individuals en tots els àmbits de desenvolupament
4.        Els productes elaborats
5.        El vocabulari del projecte
6.        La creativitat en els productes
7.        El respecte per els materials utilitzats
8.        La sensibilitat sobre el que ens aporta  la informació
9.        El respecte per el treball dels altres
10.      La sostenibilitat en les accions.

I.                    Metodologia (Ambient d'aprenentatge)

1.          Treure el projecte de l'ambient normal de classe.
2.          Incorporar a l'aula els elements del context del projecte.
3.          Assegurar el treball individual especialment pel que fa a la participació oral en els debats i col·loquis.
4.          Creació de grups d'acord amb les característiques dels alumnes i el treball a realitzar
5.          Assegurar el procés que va de la reflexió a l’acció
6.          Treballar la prevenció i l’estalvi coma eixos transversals




Joan Estaràs Fernández

Cap de departament de l’IES Guillem Sagrera

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada