IES Guillem Sagrera
Objectius de Tecnologies en l’ESO
Les competències que pretén desenvolupar l’àrea de
tecnologies són les derivades dels objectius (acció en grog), aquesta proposta
es desenvolupa en dos cursos.
L’ensenyament de les tecnologies en aquesta etapa té com
a objectiu desenvolupar les competències següents:
- Abordar amb autonomia i creativitat problemes tecnològics treballant de forma ordenada i metòdica per estudiar el problema; recopilar i seleccionar informació procedent de diferents fonts; elaborar la documentació pertinent; concebre, dissenyar, planificar i construir objectes o sistemes que resolguin el problema estudiat, i avaluar-ne la idoneïtat des de diferents punts de vista.
- Disposar de destreses tècniques i coneixements suficients per analitzar, dissenyar, elaborar i manipular materials, objectes i sistemes tecnològics de forma segura.
- Analitzar els objectes i sistemes tècnics senzills per comprendre el funcionament; conèixer-ne els elements i les funcions que realitzen; aprendre la millor forma d’usar-los i controlar-los; entendre les condicions fonamentals que han intervingut en el seu disseny i la seva construcció, i valorar les repercussions que ha generat la seva existència.
- Expressar i comunicar idees i solucions tècniques, així com explorar-ne la viabilitat i abast utilitzant els mitjans tecnològics, els recursos gràfics, la simbologia i el vocabulari adequats
- Adoptar actituds favorables en la resolució de problemes tècnics, desenvolupant interès i curiositat cap a l’activitat tecnològica, i analitzar i valorar críticament la investigació i el desenvolupament tecnològic i la influència que tenen en la societat, el medi ambient, la salut i el benestar personal i col·lectiu
- Actuar de forma dialogant, flexible i responsable en el treball en equip, en la recerca de solucions, en la presa de decisions i en l’execució de les tasques encomanades amb actitud de respecte, cooperació, tolerància, igualtat i solidaritat.
- Ser receptiu a les necessitats personals i col·lectives més pròximes, així com a les solucions més adequades que ofereix l’entorn tecnològic més proper. Conèixer les tecnologies utilitzades en els diferents sectors productius de les Illes Balears.
Estudi
de l’aplicació de les competències derivades dels objectius generals.
L’alumne
ha de ser competent en les accions següents:
|
|
A
|
|
1
|
|
2
|
|
3
|
Elaborar
documentació adaptada al problema tecnològic seguint les pautes del
procediment.
|
4
|
Recopilar
informació sobre el problema tecnològic de forma ordenada i metòdica.
|
5
|
Seleccionar
informació sobre el problema tecnològic de forma ordenada i metòdica.
|
6
|
Concebre[7]
objectes o sistemes tecnològics senzills.
|
7
|
Dissenyar
objectes o sistemes tecnològics.
|
8
|
Planificar el
procés de construcció objectes o sistemes tecnològics.
|
9
|
Construir
objectes o sistemes tecnològics.
|
10
|
Avaluar el
treball realitzat indicant el nivell de fidelitat amb el disseny de la
solució.
|
B
|
|
1
|
Aplicar[8]
les tècniques adequades a cada necessitat de forma segura.
|
2
|
Aplicar[9]
els coneixements adequats en cada
moment del procediment tecnològic.
|
3
|
Analitzar
materials, objectes i sistemes tecnològics de forma segura.
|
4
|
Dissenyar objectes i sistemes tecnològics segurs
|
5
|
Elaborar materials, objectes i
sistemes tecnològics de forma segura
|
6
|
Manipular materials, objectes i
sistemes tecnològics de forma segura
|
C
|
|
1
|
|
2
|
Interpretar el
funcionament objectes i sistemes tècnics senzills.
|
3
|
Identificar
elements i funcions d’un mecanisme senzill.
|
4
|
Aplicar en
noves propostes elements mecànics ja
coneguts.
|
5
|
Interpretar les condicions fonamentals que han
intervingut en el disseny d’una
màquina senzilla[11].
|
6
|
Explicar les
condicions fonamentals que han intervingut en la construcció d’una màquina senzilla.
|
7
|
Valorar[12]
l’impacte ambiental de les seves accions.
|
D
|
|
1
|
Expressar idees i solucions tècniques, en la
resolució de problemes tecnològics.
|
2
|
Explorar la
viabilitat i abast de les solucions aportades.
|
3
|
Aprofitar els recursos
tecnològics al seu abast.
|
4
|
Emprar els
recursos gràfics, la simbologia i el vocabulari adequats per a la
manifestació de les seves idees.
|
5
|
Informar de les
seves idees i solucions tècniques als
seus companys i professors emprant el vocabulari adequat.
|
E
|
|
1
|
Adoptar
actituds favorables en la resolució de problemes tècnics.
|
2
|
Mostar interès
i curiositat cap a l’activitat tecnològica.
|
3
|
Analitzar críticament
la investigació i el desenvolupament tecnològic
|
4
|
Valorar
críticament la investigació i el desenvolupament tecnològic
|
5
|
Apreciar la influència
de la tecnologia en la societat, el
medi ambient, la salut i el benestar personal i col·lectiu.
|
F
|
|
1
|
Actuar de forma dialogant, flexible i responsable
en el treball en equip.
|
2
|
Actuar amb
actitud de respecte, cooperació, tolerància, igualtat i solidaritat amb tots
els membres que formen el gran grup.
|
3
|
Actuar de forma
responsable en la recerca de
solucions, en la presa de decisions i en l’execució de les tasques
encomanades.
|
4
|
Participar de
forma responsable en el sosteniment del’ ambient escolar.
|
5
|
Intervenir de
forma responsable en el manteniment de l’aula i l’equipament.
|
6
|
Col·laborar de
forma activa en deixar l’espai de treball en les condicions més adequades
pels que continuen amb el seu ús.
|
7
|
Respectar les
normes de prevenció i comportament indicades en l’espai d’ensenyament.
|
G
|
|
1
|
Ser receptiu a les
necessitats personals i col·lectives més pròximes,.
|
2
|
Ser receptiu a
les solucions més adequades que ofereix l’entorn tecnològic més proper.
|
3
|
Identificar les
tecnologies utilitzades en els diferents sectors productius de les Illes
Balears.
|
[2] La consideració de problema tecnològic depèn en bona manera d'alguna
necessitat humana que pot millorar la qualitat de vida de les persones i que
pot resoldre una dificultat de control, un procés de transformació o creació de
coses o processos, naturals o socials.
[3] La delimitació del que pot ser senzill depèn del tipus de tecnologia, el
nivell d'informació necessària per trobar una solució, les complicacions
relacionades amb les parts o components
del producte tecnològic, el procés de disseny i construcció i el
fonament en la realitat tangible de
l'entorn dels alumnes.
[4] Hem de considerar l'autonomia dels alumnes com la macrocapacitat
relacionada amb la percepció que volem donar dels fets tecnològics en el decurs
del procés de resolució dels problemes i que inclou quatre grans capacitats que
són: cercar una solució nova o innovadora,
anticipar l'acció, desenvolupar l'acció i concloure l'acció.
a) La capacitat relacionada amb com cercar una
solució implica com a mínim: revisar informacions de tots tipus i fonts i
produir una hipòtesis capaç de resoldre el problema
b) La capacitat relacionada amb anticipar l'acció
implica com a mínim: la planificació de les necessitats de tècniques i
materials i les accions per comprovar la solució.
c) La capacitat relacionada amb desenvolupar l'acció
implica com a mínim: executar les accions de la solució segons la planificació
amb la superació de les circumstàncies contingents associades al pla
pre-determinat.
d) La capacitat relacionada amb tancar
l'acció implica com a mínim: concloure amb la reflexió sobre el resultat final
sostingut en la comprovació i l'explicació
gràfica dels perquès de cada fase.
[5] El requisit de treballar de forma ordenada té dos nivells operatius. El
primer respon al seguiment del mètode tecnològic (problema, definició del
problema, elements del problema, informació, anàlisi de la informació, cercar una solució -disseny-, anticipar
l'acció -planificació del procés de construcció-, desenvolupar l'acció
-construcció- i concloure l'acció -avaluació i reflexió-). I el segon, a
l'aplicació amb ordre de les tècniques necessàries i adequades per resoldre el problema en totes les seves
dimensions. La segona part indica amb claredat la capacitat que és relaciona
amb l'acció.
[6] El requisit de treballar de forma metòdica respon a la manera concreta de
procedir, d’aplicar el pensament i de dur a terme la investigació tecnològica,
per tal de resoldre un problema. Així com treballar de forma ordenada ho
associem a l'acció, treballar amb mètode ho associem al pensament.
[10] Derivat “d’analitzar”.
[11] Una màquina amb un bastidor, un
mecanisme que tingui com a mínim quatre elements i vint-i-cinc variables entre
el bastidor i el mecanisme..
[12] En el sentit d'atribuir valor, al conjunt de qualitats relacionades amb
l’estalvi (material, energia, temps, ...), la sostenibilitat i l’agressió
mediambiental.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada