> Competències de l'àrea de tecnologies.



IES Guillem Sagrera



Objectius de Tecnologies en l’ESO



Les competències que pretén desenvolupar l’àrea de tecnologies són les derivades dels objectius (acció en grog), aquesta proposta es desenvolupa en dos cursos.

L’ensenyament de les tecnologies en aquesta etapa té com a objectiu desenvolupar les competències següents:


  1.  Abordar amb autonomia i creativitat problemes tecnològics treballant de forma ordenada i metòdica per estudiar el problema; recopilar i seleccionar informació procedent de diferents fonts; elaborar la documentació pertinent; concebre, dissenyar, planificar i construir objectes o sistemes que resolguin el problema estudiat, i avaluar-ne la  idoneïtat des de diferents punts de vista.
  2.  Disposar de destreses tècniques i coneixements suficients per analitzar, dissenyar, elaborar i manipular materials, objectes i sistemes tecnològics de forma segura.
  3. Analitzar els objectes i sistemes tècnics senzills per comprendre el  funcionament; conèixer-ne els  elements i les funcions que realitzen; aprendre la millor forma d’usar-los i controlar-los; entendre les condicions fonamentals que han intervingut en el seu disseny i la seva construcció, i valorar les repercussions que ha generat la seva existència.
  4.  Expressar i comunicar idees i solucions tècniques, així com explorar-ne la  viabilitat i abast utilitzant els mitjans tecnològics, els recursos gràfics, la simbologia i el vocabulari adequats
  5. Adoptar actituds favorables en la resolució de problemes tècnics, desenvolupant interès i curiositat cap a l’activitat tecnològica, i analitzar i valorar críticament la investigació i el desenvolupament tecnològic i la influència que tenen en la societat, el medi ambient, la salut i el benestar personal i col·lectiu
  6.  Actuar de forma dialogant, flexible i responsable en el treball en equip, en la recerca de solucions, en la presa de decisions i en l’execució de les tasques encomanades amb actitud de respecte, cooperació, tolerància, igualtat i solidaritat.
  7.  Ser receptiu a les necessitats personals i col·lectives més pròximes, així com a les solucions més adequades que ofereix l’entorn tecnològic més proper. Conèixer les tecnologies utilitzades en els diferents sectors productius de les Illes Balears.

Estudi de l’aplicació de les competències derivades dels  objectius generals.
L’alumne ha de ser competent   en les accions següents:
A

1
Engegar [1]problemes tecnològics[2] senzills[3] amb creativitat.
2
Estudiar problemes tecnològics senzills amb autonomia[4] de forma ordenada[5] i metòdica[6].
3
Elaborar documentació adaptada al problema tecnològic seguint les pautes del procediment.
4
Recopilar informació sobre el problema tecnològic de forma ordenada  i metòdica.
5
Seleccionar informació sobre el problema tecnològic de forma ordenada i metòdica.
6
Concebre[7] objectes o sistemes tecnològics senzills.
7
Dissenyar objectes o sistemes tecnològics.
8
Planificar el procés de construcció objectes o sistemes tecnològics.
9
Construir objectes o sistemes tecnològics.
10
Avaluar el treball realitzat indicant el nivell de fidelitat amb el disseny de la solució.
B

1
Aplicar[8] les tècniques adequades a cada necessitat de forma segura.
2
Aplicar[9] els coneixements   adequats en cada moment del procediment tecnològic.
3
Analitzar materials, objectes i sistemes tecnològics de forma segura.
4
Dissenyar  objectes i sistemes tecnològics segurs
5
Elaborar materials, objectes i sistemes tecnològics de forma segura
6
Manipular materials, objectes i sistemes tecnològics de forma segura
C

1
Observar[10] objectes i sistemes tècnics senzills de forma sistemàtica.
2
Interpretar el funcionament objectes i sistemes tècnics senzills.
3
Identificar elements i funcions d’un mecanisme senzill.
4
Aplicar en noves propostes  elements mecànics ja coneguts.
5
Interpretar les condicions fonamentals que han intervingut en el  disseny d’una màquina senzilla[11].
6
Explicar les condicions fonamentals que han intervingut en la construcció d’una màquina senzilla.
7
Valorar[12] l’impacte ambiental de les seves accions.
D

1
Expressar  idees i solucions tècniques, en la resolució de problemes tecnològics.
2
Explorar  la  viabilitat i abast de les solucions aportades.
3
Aprofitar els recursos tecnològics al seu abast.
4
Emprar els recursos gràfics, la simbologia i el vocabulari adequats per a la manifestació de les seves idees.
5
Informar de les seves  idees i solucions tècniques als seus companys i professors emprant el vocabulari adequat.
E

1
Adoptar actituds favorables en la resolució de problemes tècnics.
2
Mostar interès i curiositat cap a l’activitat tecnològica.
3
Analitzar críticament la investigació i el desenvolupament tecnològic
4
Valorar críticament la investigació i el desenvolupament tecnològic
5
Apreciar la influència de la tecnologia  en la societat, el medi ambient, la salut i el benestar personal i col·lectiu.
F

1
Actuar de forma dialogant, flexible i responsable en el treball en equip.
2
Actuar amb actitud de respecte, cooperació, tolerància, igualtat i solidaritat amb tots els membres que formen el gran grup.
3
Actuar de forma responsable  en la recerca de solucions, en la presa de decisions i en l’execució de les tasques encomanades.
4
Participar de forma responsable en el sosteniment del’ ambient escolar.
5
Intervenir de forma responsable en el manteniment de l’aula i l’equipament.
6
Col·laborar de forma activa en deixar l’espai de treball en les condicions més adequades pels que continuen amb el seu ús.
7
Respectar les normes de prevenció i comportament indicades en l’espai d’ensenyament.
G

1
Ser receptiu a les necessitats personals i col·lectives més pròximes,.
2
Ser receptiu a les solucions més adequades que ofereix l’entorn tecnològic més proper.
3
Identificar les tecnologies utilitzades en els diferents sectors productius de les Illes Balears.



[1] Abordar: és una competència molt complexa per a aquest nivell, engegar és més senzilla.
[2] La consideració de problema tecnològic depèn en bona manera d'alguna necessitat humana que pot millorar la qualitat de vida de les persones i que pot resoldre una dificultat de control, un procés de transformació o creació de coses o processos, naturals o socials.
[3] La delimitació del que pot ser senzill depèn del tipus de tecnologia, el nivell d'informació necessària per trobar una solució, les complicacions relacionades amb  les parts o components del producte tecnològic, el procés de disseny i construcció  i  el fonament  en la realitat tangible de l'entorn dels alumnes.
[4] Hem de considerar l'autonomia dels alumnes com la macrocapacitat relacionada amb la percepció que volem donar dels fets tecnològics en el decurs del procés de resolució dels problemes i que inclou quatre grans capacitats que són: cercar una solució nova o innovadora,  anticipar l'acció, desenvolupar l'acció i concloure l'acció.

a) La capacitat relacionada amb com cercar una solució implica com a mínim: revisar informacions de tots tipus i fonts i produir una hipòtesis capaç de resoldre el problema
b) La capacitat relacionada amb anticipar l'acció implica com a mínim: la planificació de les necessitats de tècniques i materials i les accions per comprovar la solució.
c) La capacitat relacionada amb desenvolupar l'acció implica com a mínim: executar les accions de la solució segons la planificació amb la superació de les circumstàncies contingents associades al pla pre-determinat.
d) La capacitat relacionada amb tancar l'acció implica com a mínim: concloure amb la reflexió sobre el resultat final sostingut en la comprovació i l'explicació  gràfica dels perquès de cada fase.
[5] El requisit de treballar de forma ordenada té dos nivells operatius. El primer respon al seguiment del mètode tecnològic (problema, definició del problema, elements del problema, informació, anàlisi de la informació,  cercar una solució -disseny-, anticipar l'acció -planificació del procés de construcció-, desenvolupar l'acció -construcció- i concloure l'acció -avaluació i reflexió-). I el segon, a l'aplicació amb ordre de les tècniques necessàries i adequades  per resoldre el problema en totes les seves dimensions. La segona part indica amb claredat la capacitat que és relaciona amb l'acció.
[6] El requisit de treballar de forma metòdica respon a la manera concreta de procedir, d’aplicar el pensament i de dur a terme la investigació tecnològica, per tal de resoldre un problema. Així com treballar de forma ordenada ho associem a l'acció, treballar amb mètode ho associem al pensament.
[7] En el sentit de formar se una idea que anticipi un pla o un projecte d’alguna cosa.
[8] Disposar de destreses: no implica una acció observable (no respon a cap competència d’acció)
[9] Ídem
[10] Derivat “d’analitzar”.
[11] Una màquina amb un bastidor,  un mecanisme que tingui com a mínim quatre elements i vint-i-cinc variables entre el bastidor i el mecanisme..
[12] En el sentit d'atribuir valor, al conjunt de qualitats relacionades amb l’estalvi (material, energia, temps, ...), la sostenibilitat i l’agressió mediambiental.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada