> Dossier de competències general



El dossier de competències

El Dossier de competències és un mètode d'ensenyament, aprenentatge i avaluació que consisteix en l'aportació de produccions de diferent tipus per part de l'estudiant a través de les quals es poden jutjar les seves capacitats en el marc d'una disciplina o matèria d'estudi. En el nostre cas en les matèries desenvolupades en l’entorn del cos de coneixements propis de la tecnologia amb caràcter general i l’específic de la informàtica.  

Aquestes produccions informen del procés personal seguit per l'estudiant, permetent-li a ell i els altres veure els seus esforços i assoliments, en relació a les competències, els objectius d'aprenentatge i criteris d'avaluació establerts prèviament.

El Dossier de competències  com a model d'ensenyament i aprenentatge, implica tota una metodologia de treball i d'estratègies didàctiques en interacció entre docent i discent  i,  és un mètode d'avaluació que permet unir i coordinar un conjunt d'evidències per emetre una valoració el més ajustada possible a la realitat, que és difícil d'adquirir amb altres instruments d'avaluació més tradicionals que aporten una visió més fragmentada.

L’element principal del Dossier són les competències derivades dels objectius generals de la matèria, la demostració d’assoliment en la categoria més ajustada a la veritat es troba en els  resultats de treball, en algunes situacions  on els resultats de treball no es poden dur a terme, els resultats de prova són l’alternativa més adient, encara que  no tenen la mateixa fiabilitat.

L’extensió del coneixement propi de la Tecnologia fa que els continguts s’ajustin a la proposta d’un projecte tecnològic, que actua com a element de selecció del coneixement necessari per portar-lo a terme.

Entenem el coneixement en un sentit ample que incorpora el saber, el saber fer i el saber ser i estar,  actuant de forma coherent amb el desenvolupament humà per sobre de l’ordre científic, per tal de situar a l’alumne en el centre de l’aprenentatge.

El context ve determinat per la Situació problema implícita en el projecte. L’espai  d’aprenentatge (aula de tecnologia) i el recreat per la demanda són els dos elements que defineixen  el context, sempre des de la vesant experimental que conte el potencial d’aprenentatge major amb competències  que els alumnes poden traslladar a altres matèries i a la vida real.

Departament de tecnologia de l’IES Guillem Sagrera

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada