El
dossier de competències
El Dossier de competències és un mètode
d'ensenyament, aprenentatge i avaluació que consisteix en l'aportació de
produccions de diferent tipus per part de l'estudiant a través de les quals es
poden jutjar les seves capacitats en el marc d'una disciplina o matèria
d'estudi. En el nostre cas en les matèries desenvolupades en l’entorn del cos
de coneixements propis de la tecnologia amb caràcter general i l’específic de
la informàtica.
Aquestes
produccions informen del procés personal seguit per l'estudiant, permetent-li a
ell i els altres veure els seus esforços i assoliments, en relació a les
competències, els objectius d'aprenentatge i criteris d'avaluació establerts
prèviament.
El Dossier de competències com a model d'ensenyament i aprenentatge,
implica tota una metodologia de treball i d'estratègies didàctiques en interacció
entre docent i discent i, és un mètode d'avaluació que permet unir i
coordinar un conjunt d'evidències per emetre una valoració el més ajustada possible
a la realitat, que és difícil d'adquirir amb altres instruments d'avaluació més
tradicionals que aporten una visió més fragmentada.
L’element principal del Dossier són les
competències derivades dels objectius generals de la matèria, la demostració
d’assoliment en la categoria més ajustada a la veritat es troba en els resultats de treball, en algunes situacions on els resultats de treball no es poden dur a
terme, els resultats de prova són l’alternativa més adient, encara que no tenen la mateixa fiabilitat.
L’extensió del coneixement propi de la
Tecnologia fa que els continguts s’ajustin a la proposta d’un projecte
tecnològic, que actua com a element de selecció del coneixement necessari per
portar-lo a terme.
Entenem el coneixement en un sentit ample que
incorpora el saber, el saber fer i el saber ser i estar, actuant de forma coherent amb el
desenvolupament humà per sobre de l’ordre científic, per tal de situar a
l’alumne en el centre de l’aprenentatge.
El context ve determinat per la Situació
problema implícita en el projecte. L’espai
d’aprenentatge (aula de tecnologia) i el recreat per la demanda són els
dos elements que defineixen el context,
sempre des de la vesant experimental que conte el potencial d’aprenentatge
major amb competències que els alumnes
poden traslladar a altres matèries i a la vida real.
Departament
de tecnologia de l’IES Guillem Sagrera
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada